V roce 1953 železnice dostala své profesionální hasiče, pod názvem Požární ochrana železnic v rámci ministerstva doprav vznikají první Útvary požární ochrany železnic v důležitých dopravních uzlech.  Do této doby byla požární ochrana na železnici zajišťována pouze dobrovolnými sbory. Během let se název i znak několikrát změnil, stejně tak jako systém a začlenění. Dnes na železnici působí Hasičský záchranný sbor Správa železnic s jednotkami požární ochrany a stanicemi v Brně, České Třebové, Českých Budějovicích, Havlíčkově Brodě, Chebu, Liberci, Nymburce, Ostravě, Plzni, Praze, Kralupech nad Vltavou, Přerově, Ústí nad Labem, Chomutově. Co se týče vybavení z větší části je obdobné jako u ostatních jednotek, ovšem je potřeba zohlednit práci s vysokými hmotnostmi drážních vozidel, velké množství přepravovaného materiálu, který je nutno při zásahu zajistit nebo přečerpat, přístupnost při likvidacích mimořádných událostí a podobně. A tak mají k dispozici další speciální prostředky; například soupravy, které používají k nakolejování kolejových vozidel, vyprošťovací tanky, automobilové jeřáby o vysoké nosnosti či prostředky pro řešení úniků nebezpečných látek.

Mnohé tyto prostředky a ukázky byly k vidění na společném setkání u příležitosti výročí 70 let existence drážních hasičů v České republice, 17.září 2023 v areálu a v prostorách HZS SŽ jednotky požární ochrany v Liberci. Spousta ukázek z jejich každodenní práce, spousta zajímavých informací, ukázka techniky a přátelského setkání s bývalými kolegy. Zajímavostí je určitě informace, že JPO Liberec ročně řeší cca 700 událostí, přičemž letos jich má za sebou asi 460. A čím v Liberci disponují? CAS 20 SCANIA, CAS 30 SCANIA, Technický automobil AMAROC, Technický automobil HILUX, Automobilová jeřáb LIEBHER, Automobilová plošina 20 LIAZ, Vyprošťovací automobil SCANIA, Technický automobil UNIMOG, Požární kontejnerový nosič Volvo, Technický automobil RENAULT (dvoucestné vozidlo), Velitelský automobil OCTAVIA, Velitelský automobil FABIA, Záchranný člun s motorem.

K vidění vybavení Libereckých drážních hasičů bude ještě 30.září 2023 na Regionálním dni železnice, spolu s historickým požárním vlakem Správy železnic. Historický vlak pro hašení požárů je sestavený ze tří vagonů. První za parní lokomotivou je plošinový vůz a na něm hasičské auto Praga z 50. let minulého století. Za ním je zapojený uzavřený vagon s motorovou stříkačkou pro čerpání vody přímo z cisterny s kapacitou 20 až 60 tisíc litrů vody na konci vlaku.

ODKAZ NA ČLÁNEK